مالیات کلمه ای است که به محض شنیده شدن، اکثر افراد و مدیران کسب و کارها دچار ترس و دلهره می شوند که گویا قرار است یک پول زیاد و هزینه سنگین را به آن ها تحمیل کنند. ما در دروسا حساب در کنار شما خواهیم بود تا این ترس و نگرانی را به کمترین میزان برسانیم و از پرداخت مالیات اضافی جلوگیری کنید.
۱٫ تشکیل پرونده مالیاتی
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای فعالیت های اقتصادی هستند، موظف به معرفی فعالیت های خود به سازمان امور مالیاتی کشور و تشکیل پرونده مالیاتی می باشند که با توجه به این که شخص حقیقی باشد یا حقوقی، شرایط، ضوابط و الزامات قانونی مختلفی را شامل می شود که در ادامه به طور مفصل به آن ها می پردازیم.
از آنجایی که تشکیل پرونده مالیاتی در ادارات دارایی نیاز به صرف وقت زیادی است، شما عزیزان می توانید با سپردن این امور به دروسا حساب، با صرف کمترین هزینه، در وقت خود صرفه جویی کنید. این امور شامل ثبت نام اولیه، ثبت نام نهایی، تشکیل پرونده فیزیکی و دریافت کد اقتصادی می باشد که همکاران ما با کسب وکالت نامه و یا معرفی نامه، اقدامات لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی شرکت یا فروشگاه شمارا در اسرع وقت و با کمترین هزینه انجام می دهند.
۲. مشاوره مالیاتی
مشاوره مالیاتی می تواند درمواقع مختلف مورد استفاده قرار گیرد:
الف: قبل از شروع فعالیت اقتصادی:
لازم است قبل از شروع هر فعالیت اقتصادی، از جنبه مالیاتی زمینه فعالیت خود را بررسی کنید که بعدها دچار مشکل و ضرر و زیان نگردید. مشاوره مالیاتی می تواند با ارائه راهکارهای مفید، شما را در انتخاب استراتژی مالیاتی و مسیر امن و کم هزینه تر همراهی و راهنمایی نماید.
ب: حین فعالیت اقتصادی:
زمانی که شما مشغول به کار و فعالیت در کسب و کار خود هستید، در اکثر مواقع به دلایل مختلف مانند نداشتن اطلاعات کافی و همچنین عدم تمرکز، از رسیدگی به امور مالیاتی خود غافل می شوید. در این شرایط، یک مشاور مالیاتی میتواند شما را در مسایل کوچک و بزرگ پیش رو یاری نماید.
ج: مواقع خاص و ویژه:
زمانی که پیشنهاد جدیدی در حین کار به شما می شود و یا قراردادی پیش روی شما قرار می گیرد، حتما باید یک مشاور مالیاتی در کنار خود داشته باشید تا بتواند مسائل پیش رو را از لحاظ مالیاتی تحلیل نماید.
د: بروز مشکلات مالیاتی و هیات های حل اختلاف:
گاهی در هنگام بروز اختلاف با سازمان امور مالیاتی و یا ارجاع پرونده به هیات های حل اختلاف، تیم حسابداری یک شرکت نیاز به یک مشاور قوی و مطمئن در زمینه مسائل روز مالیاتی دارد که بتواند برای حل موارد اختلافی به آن ها مشاوره دهد.
در همه مواردی که ذکر شده، دروسا حساب می تواند مشاوری امین در زمینه های مختلف از جمله امور مالیاتی برای کسب و کار شما باشد.
۳٫ تحریر دفاتر قانونی به صورت ماشینی و دستی:
تحریر دفاتر قانونی یکی از مهمترین موضوعات در امور مربوط به حسابداری می باشد. تحریر دفاتر شاید کاری به ظاهر ساده باشد اما انجام ندادن این تکلیف قانونی باعث افزایش هزینه ها و عدم رسیدگی به پرونده مالیاتی شرکت شده و تمامی مراحل و تکالیف قانونی دیگر را خدشه دار می نماید. پیش از تحریر دفاتر، باید تمامی اسناد و مدارک حسابداری مطابق با استانداردهای روز و طبق قوانین به صورت ماشینی یا دستی ثبت شود و سپس در دفاتر قانونی که در موعد مقرر پلمپ شده، وارد گردد. در واقع ثبت وقایع مالی در دفاتر قانونی، بخش نهایی هر عملیات مالی می باشد و از نظر ما مهمترین بخش فعالیت حسابداری است که دروسا حساب می تواند به بهترین شکل این وظیفه خطیر را به انجام برساند.
۴٫ تنظیم گزارشات فصلی
یکی دیگر از وظایف مؤدیان مالیاتی و فعالان اقتصادی دارای پرونده مالیاتی، مربوط به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم می باشد که موظف به اعلام اسامی خریداران و فروشندگان محصولات و مراودات مالی خود به سازمان امور مالیاتی می باشند که به صورت دوره های ۳ ماهه و ۴۵ روز فرصت قانونی بعد از آن می باشد که دارای اهمیت بسیار زیادی در امور مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی است که عدم ارائه آن با پرداخت جرائم زیادی همراه خواهد بود.
۵٫ تنظیم گزارش و اظهارنامه مالیات حقوق ماهانه
طبق قوانین مالیاتی، فعالان اقتصادی پس از پرداخت حقوق کارکنان خود در پایان هرماه، به مدت ۳۰ روز فرصت قانونی دارند تا لیست کارکنان به همراه حقوق دریافتی هرکدام را در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال و رسید آن را دریافت نمایند. عدم ارائه لیست و یا تاخیر در ارائه و پرداخت مالیات منجر به جرائم مالیاتی خواهد بود. برای انجام این کار و جلوگیری از اختصاص جریمه برای شرمت خود می توانید انجام این امور را به دروسا حساب بسپارید.
۶٫ خدمات مالیات بر ارزش افزوده
یکی از چالش های پیش روی تمامی فعالان اقتصادی، موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که به خاطر جدید بودن و پیچیدگی های این قانون، فعالان اقتصادی و شرکتهای کوچک و بزرگ را دچار چالش بزرگی نموده است که دروسا حساب با برنامه ریزی دقیق و کنترل اسناد و مدارک، طبق استانداردهای سازمان مالیاتی و ثبت و نگهداری کلیه فعالیت های مالی شما منطبق بر قوانین مالیات بر ارزش افزوده، جرائم و هزینه های شمارا به کمترین سطح برساند.
دروسا حساب صفر تا صد عملیات مربوط به ارزش افزوده را از قبیل ثبت نام در نظام ارزش افزوده، ثبت و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، تطابق فاکتورهای فروش با استاندارد مالیات بر ارزش افزوده، دریافت گواهی ارزش افزوده و تمدید آن، ثبت وقایع مربوط در دفاتر، رسیدگی به پرونده های ارزش افزوده، دریافت و استرداد اضافه مالیات پرداختی و… را برای شما انجام می دهد و همواره در کنار شما است.
۷٫ تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد
بعد از طی تمامی مراحل خدمات مالیاتی که دروسا حساب در کنار شما بوده و هست، نهایتا می بایست تمامی فعالیت های اقتصادی یکساله فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، در قالب یک اظهارنامه نهایتا تا تاریخ ۳۱ تیر سال بعد از دوره فعالیت، به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد و چکیده ای از فعالیت های اقتصادی در قالب صورت های مالی شامل ترازنامه، سود و زیان، جداول مختلف در قالب اظهارنامه عملکرد سالانه مطابق با دفاتر و طبق استانداردهای تعیین شده سازمان امور مالیاتی و با تخصص و دقت بالایی تنظیم گردد. گاهی یک اشتباه کوچک در ارائه اظهارنامه مالیاتی می تواند زحمات یک ساله شرکت یا یک فعال اقتصادی را زیر سوال برده و منجر به ضرر و زیان فراوان برای آن ها گردد. نوشتن یک اظهارنامه دقیق و استاندارد جزو تخصص های تیم دروسا حساب می باشد. مدیران دروسا حساب، با تکیه بر تجربیات چهل ساله خود، تمامی مراحل خدمات مالیاتی، به خصوص تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد را با تخصص و دقت برای شما انجام خواهند داد.
۸٫ ارائه اسناد و مدارک شرکت در جلسات رسیدگی مالیاتی
پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، معمولا پس از گذشت چند ماه از ارسال اظهارنامه، سازمان امور مالیاتی شروع به رسیدگی اظهارنامه های ارسالی می نماید و اصطلاحا برگ دعوت به اسناد و مدارک را برای مؤدیان مالیاتی ارسال می کند که در این مرحله تیم حسابداری باید اسناد و مدارک تنظیمی به همراه دفاتر تحریر شده را مطابق با اظهارنامه و مدارک پیوست به سمع و نظر میز مالیاتی و تیم حسابرسی مالیاتی برساند. حسابداران به جز تسلط به قوانین مالیاتی باید مسلط به روش کسب وکار و یا تولید باشند که بتوانند از حساب های شرکت مطابق با اظهارنامه ارسالی و اسناد و مدارک مربوطه دفاع نمایند و حسابرس مالیاتی و ممیز رسیدگی کننده را قانع و متقاعد نمایند که مالیاتی منصفانه و قانونی را از شرکت مطالبه نماید و از اِعمال ضرایب مالیاتی غیر عادلانه جلوگیری کنند. دروسا حساب با حضور در جلسات رسیدگی متعدد و با تجربه فراوان، آخرین تغییرات در نوع رسیدگی به اسناد و مدارک انواع شرکت ها را مد نظر قرار داده و به کمک شما خواهد آمد.
۹٫ تنظیم دفاعیات و شرکت در جلسات حل اختلاف مالیاتی
پس از رسیدگی به اسناد و مدارک شرکت ها، دو حالت ممکن است پیش بیاید:
الف: برگ تشخیص صادره به تایید مدیران شرکت و دروسا حساب می رسد و برگ قطعی صادر و تسویه حساب خواهد شد که این بهترین حالت پرونده مالیاتی خواهد بود.
ب: گاهی پس از صدور برگ تشخیص، مالیات مطالبه شده با مالیات ابرازی شرکت اختلاف چشمگیری داشته و منجر به نارضایتی شرکت ها می شود که در این شرایط مسیر جدیدی پیش روی شرکت ها و افراد قرار می گیرد که خود روند پیچیده ای دارد. شروع آن با اعتراض و توافق با ممیز کل و در نهایت به هیات ۲۵۱ مکرر و یا شورای عالی مالیاتی خواهد رسید که خود یک پروسه طولانی و زمان بر و همراه با هزینه خواهد بود که در جای دیگر به توضیحات روال پرونده ها خواهیم پرداخت. آن چیزی که اینک باید مطرح شود این است که دروسا حساب از ابتدا ورود به مبحث اعتراض به برگ تشخیص و مراحل پیچیده آن در کنارتان خواهد بود و تا رسیدن به نتیجه دلخواه، شما را همراهی خواهد کرد.
شرکت ایمن صنعت هیرکانیا با بهره گیری از متخصصین مجرب در حوزه امور مالیاتی همراه کسبو کارهای مختلف خواهد بود.